Forretningsorden
Denne forretningsorden gælder for bestyrelsen i Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse.
1. Bestyrelsen
1.1 Bestyrelsen for Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse (DSMU) konstitueres i henhold til vedtægternes § 4. Konstituering foregår ved simpelt stemmeflerhed blandt de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer ved det konstituerende møde. Ved stemmelighed er forpersonens stemme afgørende. Funktionsperioden løber ind til næste konstituerende bestyrelsesmøde efter en ordinærteller ekstraordinær generalforsamling.
1.2 Næstforpersonen træder i forpersonens sted ved dennes forfald til et bestyrelsesmøde eller ved varigt forfald frem til næstkommende ordinære eller ekstraordinære generalforsamling.
1.3 Bestyrelsen kan vælge at invitere associerede bestyrelsesmedlemmer til bestyrelsesmøderne. Disse medlemmer kan sikre en bredere, mere mangfoldig repræsentation i bestyrelsen. Associerede medlemmer har ikke stemmeret.
1.4 Forretningsordenen vedtages af bestyrelsen. Den gennemgås af bestyrelsen en gang årligt hvorefter den godkendes af den samlede bestyrelse. Forretningsordenen fastlægger retningslinjer for arbejdsdelingen i bestyrelsen.
1.5 Hvervet som bestyrelsesmedlem er personligt og der kan ikke gives møde ved suppleant. Afbud meddeles forpersonen og sekretariatet.
2. Indkaldelse af møde
2.1 Forpersonen skal i samarbejde med sekretariatet sikre at alle medlemmer af bestyrelsen indkaldes rettidigt. Rettidig indkaldelse skal ske per e-mail med mindst 14 dages varsel. For sager af hastende karakter kan dette dog afkortes såfremt formanden skønner det nødvendigt.
2.2 Indkaldelse til bestyrelsesmøde skal indeholde dagsorden og eventuelt skriftligt materiale, som er nødvendigt for at vurdere og behandle emnerne på dagsordenen.
2.3 Dagsordenen skal som minimum indeholde følgende emner:
1) Opfølgning fra sidste møde
2) Sæsonprogram; drøftelse af emner til kommende årsmøde, masterclass og andre arrangementer
3) Selskabets økonomi
4) Særlige sager til behandling
2.4 Lægeforeningens Fællessekretariat fungerer som sekretariat for bestyrelsen.
3. Afholdelse af møde
3.1 Bestyrelsesmøderne ledes af forpersonen eller i dennes forfald af næstforpersonen.
3.2 Bestyrelsesmøder afholdes enten ved fysisk fremmøde eller som videomøde efter forpersonens beslutning.
3.3 Alle beslutninger i bestyrelsen træffes med simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte bestyrelsesmedlemmer. Ved stemmelighed er forpersonens stemme afgørende.
Alle medlemmer skal være orienteret om de punkter der skal stemmes om.
3.4 Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af DSMU efter regler om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten. Øvrige udgifter skal være besluttet på et bestyrelsesmøde eller godkendt af både forperson og kasserer, i tilfælde af forpersonens øvrige udgifter af næstpersonen og kassereren, eller i tilfælde af kassererens øvrige udgifter, af forpersonen og næstforpersonen.
4. Referat af møder
4.1 Sekretariatet sørger for at der udarbejdes referat af drøftelser og beslutninger på de ordinære bestyrelsesmøder. Af referatet skal det fremgå, hvem der har deltaget i mødet, hvad dagsordenen for mødet har været, og hvad beslutningerne i relation til hvert enkelt punkt på dagsordenen har været.
4.2 Referatet forhåndsgodkendes elektronisk af forpersonen og den faglige sekretær inden det udsendes til den øvrige bestyrelse.
4.3 Det forhåndsgodkendte referat udsendes elektronisk af sekretariatet til bestyrelsens medlemmer senest 14 dage efter bestyrelsesmødet.
4.4 Et bestyrelsesmedlem, der har været til stede ved et bestyrelsesmøde, og som er uenig i det referatførte, har ret til at få sin mening indført i referatet. Sådanne bemærkninger til et referat skal meddeles sekretariatet senest 14 dage efter modtagelse af referatet.
4.5 Såfremt bestyrelsesmedlemmerne ikke har indsendt kommentarer eller rettelser til et referat senest 14 dage efter modtagelse betragtes det som godkendt.
5. Bestyrelsens opgaver
5.1 Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af selskabet jf. vedtægterne § 4.
5.2 Bestyrelsens opgaver efter vedtægterne indebærer blandt andet, at bestyrelsen skal sikre:
1) At selskabets virksomhed er organiseret på en forsvarlig måde
2) At selskabet til enhver tid har en hensigtsmæssig målsætning, strategi og forretningsplan
3) At bogføring og regnskabsførelse foregår på en tilfredsstillende måde
4) At bestyrelsen løbende modtager den fornødne rapportering om selskabets økonomi
5) At selskabets kapitalberedskab til enhver tid er forsvarligt
6) At sekretariatet udfører sit arbejde på passende måde og efter bestyrelsens retningslinjer
7) At der afholdes generalforsamling jf. vedtægterne.
5.3 Bestyrelsen behandler efter behov og mindst én gang årligt følgende emner:
1) Bestyrelsens sammensætning
2) Målsætning, strategi og forretningsplan
3) Gennemgang og eventuelt ændring af vedtægter, forretningsordenen og årshjul
4) Aktivitetsudvikling og evaluering af arrangementer
5) Årsbudget og -regnskab
6. Bestyrelsens beslutningskompetence
6.1 Bestyrelsen behandler og træffer beslutning i alle spørgsmål, der efter selskabets forhold er af usædvanlig art eller stor betydning.
6.2 Ovenstående indebærer, at bestyrelsen træffer beslutning om blandt andet i følgende forhold:
1) Selskabets målsætning, strategi og forretningsplan
2) Væsentlig indskrænkning eller udvidelse af selskabets aktiviteter
3) Årsregnskab med forslag til anvendelse af overskud eller dækning af underskud
4) Budget for det kommende regnskabsår
5) Selskabets kontraktaftaler med Lægeforeningens Fællessekretariat samt Forretningsstøtte
Ovenstående forretningsorden vedtaget på bestyrelsesmøde 11. december 2024.