12 tips til postgraduat tværfaglig case-baseret læring

Case-baseret læring er en deltageraktiverende undervisningsmetode, som gennem sin struktur kobler praksis med teori. I denne 12 tips artikel udgivet hos Medical Teacher belyser vi, hvordan metoden er egnet til diskussion og løsning af kliniske problemstillinger- også i tværfaglige sammenhænge. På baggrund af en klinisk case, bliver deltagerne i case-baseret læring guidet gennem en struktur til at afdække handlingsmønstre og beslutningsprocesser. Selve metoden stammer oprindeligt fra Harvard Business School, hvor man i 1920’erne brugte virkelige hændelser fra forretningslivet som grundlag for undervisningen.

Vi har på baggrund af resultater og erfaringer med tværfaglig case-baseret læring i klinisk praksis, har vi udviklet tolv praktiske, didaktiske og uddannelsesmæssige tips til at designe, implementere og evaluere vellykket tværfaglig case-baseret læring integreret i klinikken.

Læs artiklen her: 12 tips til postgraduat tværfaglig case-baseret læring.