Uddannelseskoordinerende Yngre Læge: UKYL

Uddannelseskoordinerende Yngre Læger: UKYL

Som UKYL har du en meget vigtig rolle. Du skal samarbejde du med din afdelingsledelse og uddannelsesansvarlig overlæge om at tilrettelægge af uddannelsen på din afdeling.
I almen praksis har man en DYNAMU i stedet for en UKYL. Det står for den yngre almenmedicinske uddannelseskoordinator.

Er du ny UKYL?
For at få en god start som UKYL, kan det være en god idé at:
– udarbejde en funktionsbeskrivelse, som beskriver dine opgaver. Se et eksempel her.
– tilmelde dig UKYL-netværket hos Yngre Læger. Det kan du gøre her.
– blive medlem af DSMU, så du kan deltage i symposier, workshops og årsmøder til medlemspris. Tilmelding.
– melde dig på UKYL-kursus via kursusportalen.

Arbejdsopgaver som UKYL:
Det er din funktionsbeskrivelse, som danner grundlag for, hvilke arbejdsopgaver du varetager, men nogle eksempler kunne være:
– Udsende velkomstmails med introduktionsprogram, uddannelsesprogram og dato for vejledermøde.
– Introduktion af nye læger i afdelingen
– Planlægge morgenundervisning
– Arrangere lokale kurser og workshops
– Kende uddannelsesprogrammerne og helt konkrete uddannelsesmuligheder i afdelingen.
– Implementere færdighedstræning for nyansatte
– Arrangere journal club

Yngre Læger har mange gode tilbud, bl.a.:
Karrieresamtale
Mentorordninger
Længere coachingforløb

Medical Teacher giver i denne artikel 12 tips til dig, som er engageret i uddannelse:
Twelve tips for junior doctors interested in a career in medical education
Jonathan Bannard-Smith, Sophie Bishop, Suzanne Gawne & Neel Halder
Background: As with the many specialities within medicine, the expanding field of medical education is becoming a more formal and professionalised arena.
Aim: This article aims to assist junior doctors wishing to pursue formal educational roles in their future careers.
Methods: We offer twelve tips for junior doctors with these aspirations in mind, exploring a range of potential roles, resources and opportunities available.
Results: Twelve practical suggestions on how junior doctors can nurture their portfolios of evidence and subsequent future careers in medical education.
Conclusions: The developing world of medical education is becoming evermore structured and professionalised. Educators of the future will need to demonstrate evidence of their knowledge, skills and experience in the field in order to effectively assume and perform educational roles.
DOI: 10.3109/0142159X.2012.731103